Tento týždeň začína Fashion Revolution 2021. Vyzýva nás, aby sme opravovali svoje oblečenie

Aj tento rok sa môžete na fast fashion značky obrátiť s otázkou, kto vyrobil vaše oblečenie.

Dominika Grošková · 3 minúty čítania
Foto: Green Parks/Russh.com

Tento týždeň sa začína globálna kampaň Fashion Revolution, najväčšie hnutie spojené s módnym aktivizmom. Spotrebiteľov aj podnikateľov vyzýva na prechod k udržateľnejším módnym rozhodnutiam. Tohtoročná kampaň sa nesie pod hashtagom #WhoMadeMyFabric či #IFixedMyClothes.

Tohtoročná Fashion Revolution potrvá od pondelka 19. apríla do nedele 25. apríla. Aktuálny ročník hnutia sa zameriava na to, aby módne značky a štáty na celom svete uznali prepojenie ľudských práv a životného prostredia.

„Ústrednou myšlienkou kampane je motivovať ľudí k radikálnej zmene vo vnímaní oblečenia ako lacného spotrebného tovaru. Na základe tohto poznania dokážu spotrebitelia oceniť prácu ľudí v dodávateľskom reťazci, prírodné zdroje a krehkosť medziľudských vzťahov,“ priblížila pre TASR Barbara Jagušák za Fashion Revolution Slovakia.

Iniciatíva apeluje na ochranu ľudských práv a životného prostredia, pričom tieto hodnoty by mali byť nadradené ekonomickým ziskom. Tento rok je iniciatíva ešte významnejšia. Množstvo značiek totiž kvôli kríze COVID-19 zrušilo alebo znížilo svoju produkciu, kvôli čomu sú mnohí pracovníci ohrození stratou zamestnania a príjmov.

Ako vznikla iniciatíva Fashion Revolution?

Hnutie Fashion Revolution vzniklo ako reakcia na tragédiu v Rana Plaza z roku 2013, kde kvôli zrúteniu budovy prišlo o život 1 138 zamestnancov módneho priemyslu. Ďalších 2 500 ľudí bolo zranených.

Od svojho prvého ročníka iniciatíva mobilizuje občanov, priemysel aj tvorcov zákonov k zmenám v módnom priemysle. Fast fashion totiž ničí životné prostredie a zahlcuje planétu nadmerným textilným odpadom. Okrem toho vytvára neprijateľné podmienky zamestnancov, ktorí pracujú so zdraviu nebezpečnými chemikáliami a za mzdy pod hranicou životného minima. Dôsledkom tzv. rýchlej módy je aj odlesňovanie za účelom pestovania komodít využívaných v textilnom priemysle.

Do globálneho hnutia sa každoročne zapájajú módni dizajnéri, žurnalisti, podnikatelia, ale aj módne značky či milovníci módy. Zapojiť by sa však jednoznačne mal každý z nás – všetci predsa nosíme oblečenie. Takmer každý spotrebiteľ si pritom už niekedy zakúpil odev vo fast fashion. Mohlo to byť aj dávno pred tým, než sme vedeli, aké negatívne javy tento priemysel sprevádzajú.

K téme fast fashion: Naozaj potrebujeme to tričko z výpredaja? Fast fashion ničí životné prostredie i zdravie ľudí

Čo je cieľom Fashion Revolution?

Iniciatíva sa predovšetkým snaží zmeniť základy globálneho módneho priemyslu. Podľa nej je nevyhnutné, aby sa zmiernilo poškodzovanie životného prostredia módnym priemyslom. Značky by mali prestať mrhať vzácnymi zdrojmi a prispieť k regenerácii ekosystémov.

Dôležitá je tiež snaha zlepšiť podmienky pracovníkov v módnom priemysle. Fashion Revolution požaduje bezpečné pracovné prostredie a dostatočné mzdy zamestnancov v dodávateľských reťazcoch. Významné sú tri kľúčové oblasti: práva, vzťahy a revolúcia. Ľudské práva sú jednými z práv vychádzajúcich z prírody, sú prepojené a závisia od seba. Ľudia sú súčasťou veľkého celku a naše právo na zdravé životné prostredie súvisí so zdravím našej planéty.

Výzva na tento rok – opravujme svoje oblečenie

Tohtoročné posolstvo ukryté pod hashtagom #IFixedMyClothes je jednoduché. Nenakupujme nové oblečenie, ale s láskou sa starajme o svoje obľúbené kúsky. Odpadnutý gombík či zaseknutý zips nie sú dôvodom, prečo by mal náš odev skončiť na skládke. Oprava oblečenia je často záležitosťou, ktorú zvládne každý z nás. Ak si predsa len s niečím neviete poradiť, zverte svoje kúsky skúsenej krajčírke. Pamätajme, že k pokračovaniu úspechu fast fashion prispievame svojou kúpou my spotrebitelia.

V priebehu celého týždňa sa môžete „naladiť“ na Fashion Revolution vlnu. Na sociálnych sieťach slovenskej alebo globálnej iniciatívy Fashion Revolution si môžete pozrieť workshopy, prednášky či krátke filmy.

Zapojiť sa môžete samozrejme aj vy. Zverejnite selfie na sociálnej sieti v odeve fast fashion značky a spýtajte sa jej #WhoMadeMyClothes?

Ak chcete robiť v oblasti módy udržateľnejšie rozhodnutia, prečítajte si aj náš článok Udržateľná móda pre začiatočníkov: Viete, ako nakupovať ekologickejšie?

Dominika Grošková napísala ďalšie zaujímavé články

Prečítajte si tiež v téme Svet