Európska komisia chce od roku 2035 vylúčiť predaj áut na benzínový alebo dieselový pohon

Európska komisia predstavila klimatický balíček, ktorý zahŕňa mnoho zmien. Týkajú sa napríklad aj osobnej dopravy či výroby energie.

Dominika Grošková · 2 minúty čítania

Kúpa nového auta na benzínový alebo dieselový pohon v budúcnosti už možno nebude dostupná. Európska komisia chce vylúčením týchto vozidiel docieliť naplnenie prísnejších klimatických cieľov. Okrem toho sa tiež chystá rozšírenie emisných povoleniek či uhlíkové clo.

Tieto opatrenia sú súčasťou klimatického balíčka, ktorý v júli predstavila Európska komisia. Časť opatrení by mala platiť od roku 2026. Plán však najprv musia schváliť členské štáty a Európsky parlament. Jeho schválenie môže kvôli námietkam trvať aj niekoľko rokov.

Európska komisia plánuje zmeny pre osobnú dopravu

Zmeny v klimatickom balíčku sa budú dotýkať možností osobnej dopravy, ktorá generuje pomerne vysoké množstvo emisií. Novo zakúpené vozidlá by od roku 2035 nemohli produkovať žiadne emisie oxidu uhličitého. To sa však môže odraziť v predražení ich výroby. 

Podľa predstáv Európskej komisie by už prakticky nemali v roku 2050 jazdiť žiadne autá so spaľovacími motormi. Spaľovacie motory by do tohto roku mali postupne doslúžiť, nakoľko sa kalkuluje s priemernou životnosťou auta 15 rokov. Ďalšou zmenou v osobnej preprave má byť podpora predaja elektromobilov, pre ktoré majú členské štáty v budúcnosti budovať viac dobíjacích staníc.

Do roku 2030 sa majú emisie z automobilov obmedziť o 55 % oproti dnešným hodnotám. Komisia chcela presadiť 60 % zníženie, avšak po tlaku niektorých štátov cieľ znížila.

Emisné povolenky a uhlíkové clo pri cestnej a lodnej doprave

Predstavený klimatický balíček tiež navrhuje emisné povolenky, ktorými by sa malo platiť za znečisťovanie ovzdušia z cestnej či lodnej dopravy a vykurovania budov. Doterajší systém povoleniek zahŕňal elektrárne, veľké priemyselné podniky a komerčnú leteckú dopravu. Štvrtina príjmov z emisných povoleniek by mala putovať do novovytvoreného fondu. Tento fond by mal pomôcť domácnostiam kompenzovať očakávané zdraženie tepla či pohonných hmôt.

Predpokladá sa, že fond by v rokoch 2025 až 2032 priniesol členským krajinám vyše 70 miliárd eur. Tieto financie poslúžia na podporu chudobnejších domácností, ale aj na investície napríklad do energetickej účinnosti budov. Uhlíkové clo by mali platiť podniky vyvážajúce do EÚ neekologicky vyrábané priemyselné produkty.

Zmeny sa navrhujú aj pre výrobu energie

Ambiciózne zmeny pre zlepšenie klímy plánuje Európska komisia aj v oblasti obnoviteľných zdrojov. Podiel výroby energie z vetra, slnka, vody či biomasy v EÚ by sa mal do konca roka 2030 zvýšiť na 40 % z doterajšieho cieľa 32 %. Celá EÚ by podľa predstaveného návrhu mala do roku 2030 obmedziť spotrebu energie o 9 % oproti súčasným hodnotám.

Zároveň elektrárne a teplárne na biomasu s kapacitou 5 MW budú musieť dokazovať, že produkujú menej emisií než podniky využívajúce fosílne palivá. Doteraz sa to týkalo závodov od 20 MW. Spaľovanie dreva totiž v súčasnosti kritizuje množstvo ekologických organizácií.

Zdroj: Denník N

Dominika Grošková napísala ďalšie zaujímavé články

Prečítajte si tiež v téme Svet