Ako rozpoznať kozmetické produkty, ktoré skutočne neškodia nám ani planéte?
Nenechajte sa oklamať eco-friendly marketingom. Za ozajstnú prírodnú kozmetiku hovoria iné priaznivé faktory.
Dnes je populárne (a vlastne aj maximálne vhodné) nakupovať eco-friendly kozmetiku. Výber bio kozmetiky je dosť široký, avšak len málo spotrebiteľov skutočne vie, aké produkty vlastne nakupuje. Značky totiž veľmi rýchlo zistili, že kupujúci pociťujú istú zodpovednosť voči planéte.
Marketingové techniky sa prispôsobujú aktuálnej situácii na trhu. Značky teda reflektujú potrebu udržateľnosti a snahu spotrebiteľov znižovať svoj dopad na planétu. Apelujú na nás zelenou farbou, všelijakými označeniami „eko“ a „bio“ a príznačnými sloganmi. Mnohí výrobcovia však ani netušia, čo dané označenia vlastne znamenajú.
Kupujúci ale býva takýmito peknými obalmi oklamaný. Vzniká totiž domnienka, že si kupujeme niečo, čo neškodí nám ani planéte. Štúdia z roku 2014 zameraná na mileniálov zistila, že táto demografická skupina vníma produkty ako udržateľnejšie, ak obaly obsahujú zelenú farbu. 48 % mileniálov sa tiež nechá zlákať obalom s prírodným motívom.
To naznačuje, že ľudia sa príliš nezaoberajú obsahom produktov ani ich pozadím. Spoliehajú sa na to, čo o sebe značka odhaľuje prostredníctvom reklamy.
Nenechajte sa však zlákať pekným marketingom. Sledujte reálne činy výrobcov. Rozoznáte tak tých, ktorí skutočne zmýšľajú ekologicky. Dá sa to zistiť v štyroch jednoduchých krokoch.
Aké zložky produkt obsahuje?
Keď nakupujeme potraviny, kozmetiku alebo čistiace prostriedky, kľúčové by pre nás malo byť práve zloženie. Sledujte teda, či sa v kozmetike nenachádzajú škodlivé chemické látky. Tieto výrobky predsa aplikujeme priamo na pokožku.
Čím kratší je zoznam ingrediencií, tým jednoduchšie bude aj filtrovanie škodlivých látok. Vyznať sa však v jednotlivých zložkách nie je vôbec jednoduché. Ako pomôcka vám poslúžia aplikácie, ktoré vedia zhodnotiť škodlivosť produktu, ako aj jednotlivých zložiek.
Takýmito šikovnými aplikáciami sú napríklad Ingred či INCI Beauty. Pomôžu vám rýchlo vytriediť „zrno od pliev“ z hľadiska nevhodného zloženia.
Ako je produkt zabalený?
Balenie kozmetiky je taktiež veľmi dôležité. Napríklad papierový obal bude mať na životné prostredie menší dopad ako ten plastový. Ako dobre vieme, plast sa v prírode rozkladá aj stovky rokov.
Za najviac eko balenie kozmetiky možno považovať sklo, kov a papier. Tieto materiály sa dajú jednoducho a opakovane recyklovať. V prípade papiera môžeme hovoriť aj o rýchlejšom rozložení v prírode. Plusom je, ak výrobca označuje obal ako „plne recyklovateľný“..
Dnes sa však dá kúpiť kozmetika aj úplne bez obalu, čo je pre životné prostredie ešte priaznivejšie.
Pôvod
Rozhodujúci je aj pôvod produktu. Ak si môžeme vybrať medzi zahraničným a domácim výrobcom, určite uprednostnime toho domáceho. Existuje množstvo nezávislých obchodníkov, ktorí uvítajú našu podporu.
Nakupovanie od lokálnych výrobcov taktiež znižuje uhlíkovú stopu našej kozmetiky. Necestuje k nám totiž stovky kilometrov.
Certifikácia a logá
Mnoho produktov obsahuje všakovaké grafické „bio“ označenia. Tie hovoria napríklad o percentuálnom pomere prírodných zložiek, bio kvalite či o ekologickosti produktu. Vymysleným logám výrobcov sa však nedá dôverovať. Obzvlášť, ak ich zdroj nie je dôveryhodný a dohľadateľný.
Relevantným označením prírodnej kozmetiky je napríklad logo Rainforest Alliance, Fairtrade International či Leaping Bunny (garancia netestovania na zvieratách). O zdravej kozmetike tiež informuje certifikát ECO CERT, Natrue či CPK (Certifikát prírodnej kozmetiky).
Ak si všimnete neznáme logo certifikátu, zrejme pôjde o klamlivé označenie. Takýmito grafickými označeniami sa výrobca snaží pozdvihnúť atraktívnosť svojich produktov.
Nie je to však pravidlom. Napríklad nie každý slovenský výrobca označuje produkty medzinárodnými certifikátmi. Rozhodujúce je v tomto prípade zloženie.
Na záver: Najviac eko je ten produkt, ktorý si nezakúpite
Bez určitých vecí si jednoducho nevieme predstaviť život. Udržateľné nakupovanie však znamená najmä racionálnejšie nakupovanie.
Netvrdíme, že máte úplne prestať nakupovať kozmetiku. Dôležité je však nájsť zlatú strednú cestu. Vyberajme si len tie produkty, ktoré našej pleti robia dobre, prípadne ich už máme overené. Neskúšajme značku za značkou - vyhneme sa tak plným poličkám v kúpeľni. Menej je naozaj niekedy viac.
Práve nadmerný konzum zodpovedá za zamorenie planéty odpadom. Najlepšie rozhodnutie teda bude ponechať (nepotrebné) nablýskané produkty v regáli.