Ekožurnál.sk

Britská spoločnosť využíva staré plasty na vybudovanie dopravných ciest

Cesty vyrobené z prímesi plastu sú 10-krát trvácnejšie ako bežný asfalt.

Dominika Grošková · 2 minúty čítania
Foto: bbc.com

Od svojho vynálezu v roku 1907 sa plast dostal takmer všade, kde sa pozrieme. V dnešných časoch je to však intenzívne kritizovaný materiál. A to aj napriek tomu, že sú z neho vyrobené naše každodenné produkty.

Keďže je plast lacný, jeho využitie naprieč dejinami prudko stúpalo. Výrobky z neho boli dostupné takpovediac pre všetkých. Nadobudol pomerne dôležitú rolu, avšak dnes predstavuje pre spoločnosť veľký problém. Roky sa rozkladá v životnom prostredí, ktoré poškodzuje vypúšťaním toxických látok. Rovnako aj pre mnohé živočíchy býva stret s plastom osudným.

Firma našla pre plasty nové využitie

Množstvo vedcov sa snaží nájsť vhodné riešenie pre vysporiadanie sa s plastmi. Podobným smerom sa ubrala aj britská spoločnosť MacRebur. V snahe redukovať negatívny vplyv plastového znečistenia našla spôsob, ako využiť staré plastové fľaše. Tie sa ukázali efektívne pri zlepšení kvality ciest. Asfalt vyrobený s prímesou plastu je lacnejší a taktiež dlhšie vydrží.

CEO spoločnosti, Toby McCartney, na tento nápad prišiel v južnej Indii, kde odcestoval kvôli práci. Nechápal, prečo tunajší obyvatelia zhromažďujú veľké množstvá starého plastu. Neskôr zistil, že ho roztápajú a vypĺňajú ním cestné výmole.

Asfalt s prímesou plastu predlžuje výdrž celého materiálu, no zároveň je priateľský voči životnému prostrediu. Jeho výrobou sa totiž znižuje uhlíková stopa pri stavbe novej cesty – vo výrobnom procese sa spaľuje menej fosílnych palív. Na výrobu tohto asfaltu možno využiť akýkoľvek druh plastu. Dokonca aj ten, ktorý sa recykluje najťažšie – čierne plasty.

Plastové cesty by mali byť efektívnejšie

„Skúšali sme zmiešavať päť až šesť stoviek rôznych dizajnov vytvorených z rôznych polymérov, než sme našli taký, ktorý bol naozaj vhodný,“ vysvetlil proces výroby asfaltu McCartney.

Ich vylepšený asfalt je vyrobený z granulovaného plastového odpadu a z klasickej zmesi, určenej na stavbu ciest. Plast, ktorý firma využíva, však musí byť označený ako „odpad“. Nesmie ísť o nový ani recyklovaný plast. Ďalej sa musí dať roztopiť pri určitej teplote. Cesty z tohto materiálu sú viac flexibilné, vydržia väčšie teploty aj intenzívny chlad. Taktiež lepšie znášajú poškodenie ako klasický asfalt.

stavba cesty
Stavba cesty sa od klasickej asfaltovej veľmi nelíši. (Foto: MacRebur Plastic)

Obrovskou výhodou je tiež životnosť cesty. McCartney deklaruje, že plastové cesty sú o 60 % pevnejšie ako tie tradičné. Laboratórne testy tiež ukázali, že tieto komunikácie vydržia až 3-krát dlhšie ako iné materiály. Či je to skutočne tak, ukážu až nasledujúce roky.

Z asfaltovej zmesi možno vybudovať parkoviská, pretekárske i letiskové dráhy, a prirodzene – diaľnice. „Chceli by sme prispieť k vyriešeniu dvoch svetových problémov. Na jednej strane je to odpad z plastového zamorenia, na druhej strane je to slabá kvalita ciest, na ktorých dnes musíme jazdiť,“ dodáva McCartney.

Dominika Grošková napísala ďalšie zaujímavé články

Eko-beauty: Udržateľné vychytávky, vďaka ktorým znížite svoje množstvo odpadu

Dominika Grošková v téme Udržateľný život
3 minúty

Chemko Strážske: Sedemdňové jelenča malo v tele 200-násobne vyššie hodnoty PCB

Dominika Grošková v téme Slovensko
2 minúty

Chcete začať s udržateľnou módou? Stačí dodržať týchto sedem „R“

Dominika Grošková v téme Udržateľný život
3 minúty
Viac článkov autora

Prečítajte si tiež v téme Svet

Viac článkov v téme

Ekožurnál.sk

Webový portál, kde nájdete aktuálne články o ekológii zo sveta aj zo Slovenska. Prečítajte si, prečo je ekológia dôležitá a ako môžete prispieť k zdraviu našej planéty.

info@ekozurnal.sk